13 januari 2011

Toch al atalanta

De bewuste atalanta op 10 januari (foto: John Adams)
Afgelopen maandag is, zonnend op een muur in Heerlen, een atalanta gezien. Dat is bijzonder omdat we ervan uitgaan dat atalanta’s flinke vorst niet kunnen overleven. Heeft hij ergens binnen gezeten?

De atalanta is van oudsher een trekvlinder. Hij vertrekt in het najaar naar Zuid-Europa. In het voorjaar vliegen de nakomelingen weer onze kant op. Hij kent geen winterslaap, maar in warme winters blijven er ook wel atalanta’s hier en als er niet te veel vorst is overleven ze dit. Vanaf begin december hebben we echter een langdurig koude periode gehad en we gingen er eigenlijk van uit dat de atalanta’s die dit jaar hier zijn gebleven het niet hebben gered. Verassend was dan ook de melding van John Adams uit Heerlen van maandag 10 januari: “Terwijl de laatste hoopjes sneeuw nog in de tuin liggen, de buitentemperatuur 2 graden Celsius is, vliegt er ineens een atalanta voorbij. Hij landt op een muur om in het zonnetje op te warmen”. Toch blijkbaar een atalanta die de winter heeft overleefd. Misschien dat hij ergens in een kas of een andere warme ruimte heeft gezeten. Ook in de ons omringende landen was het namelijk de afgelopen weken koud en het is niet waarschijnlijk dat deze vlinder al vanuit het verre zuiden onze kant is opgekomen.