Topjaar voor bosvlinders

donderdag 18 juli 2013

Na een lange winter en een te koud voorjaar hielden we onze adem in. Wat zou dit betekenen voor onze vlinders? Inmiddels is wel duidelijk dat met name de bosvlinders een goed jaar hebben.

De Vlinderstichting deed in 2013 al meer positieve meldingen: Dit voorjaar deed het bont dikkopje het goed (zie ook de voorjaarsbalans vlinders).
Vorige week meldde De Vlinderstichting achter elkaar de successen melden over nieuwe vindplaatsen van de iepenpage en de voortplanting van de keizersmantel.

En ook de kleine ijsvogelvlinder en grote weerschijnvlinder doen het buitengewoon goed en worden van veel nieuwe plekken gemeld. Maak dus eens een boswandeling en let goed op, wie weet wat u allemaal gaat zien.

Vlinders kunnen goed tegen koel weer

Dit maakt om te beginnen duidelijk dat onze vlinders prima tegen koel weer kunnen. Op zich logisch (ze komen nu eenmaal van nature in ons klimaat voor). Maar nog veel belangrijker is dat een koel en nat voorjaar ook betekent dat er veel en goed kwaliteit voedsel voor de rupsen is. bij koel en nat weer groeien planten goed en is er veel vers voedsel. En meer rupsen betekent nu eenmaal ook meer vlinders. Gelukkig werd het net op tijd lekker weer, zodat we allemaal kunnen genieten van de vlinders.

Weinig vlinders in de tuin?

Misschien ziet u er in uw tuin nog niet zo veel, maar we hebben goede hoop dat de volgende generatie van de kleine vos en dagpauwoog precies op tijd zijn voor de tuinvlindertelling van 2 tot en met 4 augustus.

BontDikkopje Iepenpage Keizersmantel KleineIJsvogelvlinder Tuinvlindertelling