28 juli 2014

Tuinvlindertelling 1, 2 en 3 aug: wie wordt de winnaar?

Tijdens de tuinvlindertelling worden altijd veel vlinders in tuinen gezien, maar voor de winst komen toch maar een paar soorten in aanmerking: je moet graag in tuinen nectar komen drinken en bovendien op het juiste moment kunnen pieken (en dan ook nog eens talrijk kunnen zijn). Welke vlinder wint dit jaar? www.vlindermee.nl

Vorige jaar won de dagpauwoog, de jaren daarvoor de kleine vos en in 2009 de in dat jaar extreem talrijke distelvlinder.

Dit jaar 2014 hebben we te maken gehad met een extreem warm voorjaar, waardoor alle vlinders een paar weken vroeger vliegen dan normaal. Toch denken we dat de kleine vos dit jaar weer gaat winnen. Hij vliegt op dit moment veel in tuinen, en we denken dat hij dat nog wel een week volhoudt. De dagpauwoog is nu op zijn top, en volgende week vermoedelijk wat minder talrijk. Een outsider kan de atalanta nog zijn. Binnenkort begint de nieuwe generatie, maar of die op tijd zal zijn om deze vlinder voor het eerst te laten winnen zal de tuinvlindertelling komend weekend gaan laten zien.

Tel mee en geef de vlinders uit je tuin door via Vlindermee of via de vlindermee-app, gratis te downloaden voor iPhone of Android.