5 augustus 2011

Tuinvlindertelling 2011 geopend

wethouder van Zwanenburg (gemeente Hof van Twente) en Titia Wolterbeek (adjunct-directeur De Vlinderstichting) hebben de derde landelijke tuinvlindertelling geopend.
Op vrijdag 5 augustus hebben wethouder van Zwanenburg (gemeente Hof van Twente) en Titia Wolterbeek (adjunct-directeur De Vlinderstichting) de derde landelijke tuinvlindertelling geopend. Daarmee is het startschot gegeven om dit weekend de vlinders in de tuin te tellen.

Wethouder van Zwanenburg gaf aan dat vlinders tot de verbeelding spreken. “In de gemeente Hof van Twente ligt een vlinderkunstroute, er wordt binnenkort een vlinderheuvel aangelegd en Leontien van Moorsel had zelfs vlinders in haar buik tijdens de fietsroute in Markelo”, aldus Zwanenburg. Hij roept niet alleen zijn gemeente, maar iedereen in Nederland op om vanaf vandaag de vlinders in de tuin te tellen en door te geven via www.vlindermee.nl.

In Nederland in België

De eerste tuin in Diepenheim werd geteld: kleine vossen, koolwitjes en een boomblauwtje werd gezien.
Titia Wolterbeek, per 1 september de nieuwe directeur van De Vlinderstichting, gaf aan verheugd te zijn dat de opening van de telling in gemeente Hof van Twente plaatsvindt. “De gemeente bestaat dit jaar tien jaar en koos de vlinder daarbij als belangrijk symbool. Het is dan ook voor de hand liggend dat de tuinvlindertelling dit jaar hier wordt geopend.” Daarnaast gaf Wolterbeek aan dat er zelfs internationaal wordt geteld: ook in België vindt dit jaar een tuinvlindertelling plaats.

Wolterbeek en van Zwanenburg lieten een aantal koolwitjes vrij, waarmee de telling officieel werd geopend. De tuinvlindertelling wordt dit jaar voor de derde keer door De Vlinderstichting georganiseerd. Vorig jaar werd de kleine vos het meest geteld, het jaar daarvoor de distelvlinder.

Hoe werkt het?

De kleine vos werd in 2010 het meest geteld tijdens de tuinvlindertelling
De bedoeling is om in ongeveer 15 minuten de vlinders in de tuin te tellen. Schrijf alle soorten die je ziet op. Om de vlinders gemakkelijker uit elkaar te houden, kunt u de vlinderherkenningskaart downloaden. Klaar met tellen? Geef dan uw waarnemingen door via www.vlindermee.nl.