3 augustus 2016

Tuinvlindertelling 2016: wat kunnen we verwachten?

Door het wisselvallige weer laten de vlinders zich weinig zien
Op 5, 6 en 7 augustus organiseert De Vlinderstichting weer een landelijke tuinvlindertelling. Maar hoe gaat het eigenlijk met de vlinders? En is 2016 echt zo'n slecht jaar?

In principe gaat het dit jaar helemaal niet zo slecht, maar door het weer laten de vlinders zich weinig zien. Eind april was er - mede door het slechte weer - een flinke dip, maar daarna hebben de vlinders zich goed hersteld. Ook nu is het wisselvallig en houden de vlinders zich verscholen. Maar op zonnige dagen komen ze echt wel tevoorschijn.

Stijgers en dalers

Er is veel verschil tussen de afzonderlijke soorten: We zien bijvoorbeeld dat er opvallend veel landkaartjes zijn en ook veel klein geaderd witjes.

Daarentegen zijn er maar heel weinig koninginnenpages dit jaar.

In 2016 zijn er vooralsnog veel minder koninginnenpages gezien dan normaal.

Minder vlinders dan vroeger?

De kleine vos is overal in tuinen te vinden
Veel mensen geven aan dat ze een paar jaar geleden veel meer vlinders zagen. In de jaren negentig waren er wel meer vlinders dan nu, maar sinds de eeuwwisseling is er eigenlijk niet veel veranderd.
Wel zijn er af en toe uitschieters: zo was 2013 een heel goed vlinderjaar met een warme zomer en erg veel vlinders. Maar helaas is Nederland niet altijd zomers en zonnig, en zitten er ook mindere jaren tussen.

In de trends zien wij dat 2016 een heel 'normaal' jaar is. Met veel minder vlinders dus dan in 2013, maar wel vergelijkbaar met 2012, 2014 en 2015. Wellicht komt het de komende (zonnige?) dagen toch nog goed.

Telt u ook mee met de tuinvlindertelling? Want dankzij uw tellingen krijgen we het beste beeld!

Tel mee met de tuinvlindertelling op 5, 6 en 7 augustus