15 december 2015

Twintig soorten nachtvlinders nog steeds actief

Kleine wintervlinders worden nog elke avond gezien (foto: Kars Veling)
Hoewel het al half december is zijn er de afgelopen weken, met de hoge temperatuur, toch zo’n twintig soorten nachtvlinders doorgegeven aan Waarneming en Telmee. Ze worden gezien tegen bomen en struiken, bij lichtbronnen, zoals buitenlampen, maar grote aantallen worden gelokt met stroop.

De talrijkste soort is kleine wintervlinder waarvan er bijna 200 meldingen zijn deze maand. Meestal gaat het maar om een of enkele vlinders bij elkaar, maar als mensen echt gaan zoeken kunnen ze er ook zo 10, 20, 100 of zelfs wel honderden op een avond zien. Zo leverde een zoektocht in de duinen bij Castricum op 3 december meer dan 1000 kleine wintervlinders op. Lees hier een eerder natuurbericht over deze soort.

De grote wintervlinder wordt ook zeer regelmatig gemeld, maar de aantallen zijn hier nooit zo groot als bij zijn kleine broertje. Vaak gaat het om een of enkele exemplaren bij elkaar. Grote wintervlinders worden vooral gezien bij lichtbronnen zoals buitenlampen, verlichte abri’s of flatgalerijen. Daar worden ook gamma-uil, agaatvlinder en andere nachtvlinders nog wel bij gevonden.

In Zuid-Limburg werden op een avond stropen maarliefst 308 bosbesuilen geteld (foto: Kars Veling)
Grote aantallen nachtvlinders kun je nu zien als je stroopt of smeert. Dit houdt in dat je tegen zonsondergang een zoete stof op bomen of andere ondergrond aanbrengt en die vervolgens later op de avond controleert. Er zijn nachtvlinders, met name van de familie van de uilen, die hier verzot op zijn. Hoewel het hier meestal ook maar om een of enkele vlinders gaat kun je ook grote aantallen tegenkomen. Zo hadden Marcel Prick en Anton Cox in Zuid Limburg op 7 december maarliefst 308 bosbesuilen op smeer en werden er in het Noordhollands Duinreservaat op 3 december door Luc Knijnsberg, John van Roosmalen en Marcel Kok 187 geteld. Op diezelfde avond hadden ze daar in de duinen ook 46 zwartvlekwinteruilen en 70 wachtervlinders op hun gestroopte plekken. Een hele belevenis om zoveel vlinders op een decemberavond tegen te komen. Zolang de temperatuur zo hoog blijft zullen de vlinders nog actief blijven. Flinke (nacht)vorst zit er voorlopig nog niet in, dus als je nog flink vlinders wilt zien: ga stropen!