20 november 2013

Uw eigen kachelhout hakken?

Kleine ijsvogelvlinder - Kars Veling
De hakhoutbrigades gaan deze winter weer volop aan het werk. Op verschillende plekken in Nederland moeten de eiken er aan geloven om ruimte te maken voor dieren zoals kleine ijsvogelvlinder, vliegend hert en hazelworm.

Hakhout hoort van oudsher bij onze cultuur. In de 19e eeuw was zelfs zo’n driekwart van het Nederlandse bos hakhoutcultuur. Bomen werden laag bij de grond afgezaagd, zodat ze opnieuw zouden uitlopen. Na enkele jaren werden die uitlopers geoogst en gebruikt als brandhout, rijshout of paalhout. Daarna begon de cyclus opnieuw.

Tegenwoordig is de hakhoutcultuur vrijwel verdwenen uit Nederland. En dat is jammer, want hakhout kan een hoge biodiversiteit met zich meebrengen. Doordat elk jaar kleine percelen werden gekapt, ontstond er in een hakhoutbos een mozaïek van verschillende levensstadia. Licht en donker, nat en droog, open en gesloten wisselden elkaar op korte afstand af. Uitermate geschikt dus voor veel verschillende planten en dieren.

De hakhoutbrigades zetten zich in om de hakhoutcultuur weer een klein beetje terug te brengen in het Nederlandse bos. Enthousiaste vrijwilligers gaan deze winter onder leiding van een boswachter op pad om bomen te vellen. Wilt u meedoen? Kijk hier voor een hakhoutbrigade bij u in de buurt of neem contact op met . U kunt er een mooi partijtje kachelhout aan overhouden!