22 januari 2016

Veel eitjes sleedoornpage

Ieder sleedoornstruikje wordt zorgvuldig afgezocht op zoek naar eitjes sleedoornpage (foto: Kars Veling)
Nu de temperatuur weer even ‘normaal’ laag is worden er nauwelijks vlinders gemeld. Toch is er een aantal soorten waarvoor men nu wel op pad kan om ze te inventariseren. Er is een aantal vlinders die als eitje de winter doorbrengen. Deze kunnen uitstekend tegen de vorst en zullen koude perioden prima kunnen overleven Een deel daarvan is goed te vinden als je weet waar en hoe te zoeken.

Een soort waarover al vaker berichten zijn verschenen, is de sleedoornpage. Deze zeldzame vlinder leeft zo verborgen dat er op diverse plekken een stip op de verspreidingskaart staat hoewel er nog nooit een vlinder is gezien, omdat wél eitjes zijn gevonden. Om bij te houden hoe het met deze vlinder gaat, wordt dan ook niet gekeken naar de vlinder, maar worden vaste locaties jaar in jaar uit op de aanwezigheid van eitjes onderzocht. De voorlopige resultaten (er wordt nog doorgeteld tot eind februari) laten zien dat de sleedoornpage het goed heeft gedaan in 2015; op veel plekken zijn meer eitjes gevonden dan de jaren ervoor.

Kleine pages en hun eitjes, v.l.n.r. bruine eikenpage, eiekenpage, sleedoornpage &iepenpage (foto's: Kars Veling)

Het lijkt een goed jaar geweest te zijn voor sleedoornpage, want er worden veel eitjes gevonden (foto: Kars Veling)
Er zijn meer pages die als eitje overwinteren en ook naar die eitjes wordt wel gezocht door vlinderliefhebbers. De bruine eikenpage is erg zeldzaam, maar van diverse plekken zijn ook deze winter al eiwaarnemingen binnengekomen. Van de veel talrijkere eikenpage, die verspreid door heel Nederland kan worden aangetroffen, is nog geen enkel eitje doorgegeven. Het probleem van deze soort is dat hij hoge grote uitgegroeide eiken gebruikt. De eitjes worden op de knoppen aan het einde van de takken afgezet en daar kun je gewoon vanaf de grond niet bijkomen. Als er takken uit een boom waaien of als er wordt gesnoeid, kunnen die takken wel worden onderzocht en dan worden er wel degelijk eitjes gevonden.

Voor de uiterst zeldzame iepenpage geldt hetzelfde. Ook die eitjes worden vaak in de kroon afgezet waardoor je ze moeilijk kunt vinden. Op een vliegplaats in Heerlen zal volgende week wel in een aantal iepen kunnen worden geteld, want hier moeten, vanwege een herinrichting, een aantal bomen worden verplaatst. Daarbij worden er takken gesnoeid en door deze goed te bekijken, kunnen we wellicht de eitjes van de iepenpage vinden. Door deze vervolgens te transplanteren naar levende bomen kan de vlindersoort hier mogelijk zonder schade de werkzaamheden overleven.

Meer informatie over het tellen van de eitjes van sleedoornpage vindt u hier.