5 oktober 2015

Veel vlinders op klimop

De atalanta is de meest talrijke vlinder op klimop (foto: Kars Veling)
In het najaar bloeien er niet meer zoveel planten. Maar de vlinders die nu nog actief zijn hebben wel voedsel nodig!. Op bloeiende klimop, waar veel nectar in zit, kunnen ze nu goed 'bijtanken'.

Klimop komt overal in Nederland voor, zowel in stedelijk gebied als daarbuiten. In september begint de bloei, die loopt tot ver in oktober. In het najaar is de atalanta nog actief, en dus op zoek naar voedsel. Deze zoete stof is namelijk de brandstof waarmee ze kunnen vliegen. De meeste atalanta's trekken nog weg naar zuidelijker streken en moeten dus honderden kilometers vliegen.

Ook de distelvlinder is nu te zien; deze trekvlinder moet zelfs nog naar Afrika! Het bont zandoogje blijft in Nederland, maar ook hij heeft het nog druk: de vlinders die nu vliegen moeten zich nog voortplanten de komende weken. Bont zandoogjes hebben niet heel veel nectar nodig, maar als klimop staat te bloeien zullen ze er graag even op drinken.

Kunt u ze vinden? Zeven atalanta's. een dagpauwoog en een kleine vos op klimop (foto: Kars Veling)

Vlinders in de winter

Ook gehakkelde aurelia is nu te vinden op klimop (foto: Kars Veling)
Er zijn verschillende vlinders die als ‘volwassen’ vlinder overwinteren in Nederland: de dagpauwoog, de kleine vos, de gehakkelde aurelia en de citroenvlinder. De overige vlinders overwinteren als eitje, rups of pop.
Vooral de dagpauwoog zie je nu nog regelmatig rondvliegen. Voordat hij in winterrust gaat, wil hij graag zoveel mogelijk nectar hebben. Dan heeft hij de grootste kans om de winter te overleven. Op klimop, maar ook op herfstaster vinden ze nu nog voldoende voedsel.

Ook de gehakkelde aurelia en kleine vos worden regelmatig op klimop gemeld. De citroenvlinder tenslotte, wordt niet veel op klimop gezien. Hij vindt zijn nectar op andere planten, zoals bijvoorbeeld herfstaster en verbena.