Kleine vos op zonnehoedEen vlindertuin is zonnig en bloemrijkIn een vlindertuin staan veel nectarplantenKoninginnenpage

Vlinders in de tuin

Meer vlinders in de tuin, wie wil dat nou niet? Met dit stappenplan van De Vlinderstichting maakt u uw tuin eenvoudig vlindervriendelijk. Ook goed voor bijen en andere insecten!

Stap 1: Nectar - voedsel voor vlinders

Het vlindervriendelijk maken van de tuin begint met de planten. Vlinders leven van nectar, een zoete stof die in bloemen zit. Maar niet alle bloeiende bloemen zijn even geschikt!

Speciaal voor u heeft De Vlinderstichting een aantal goede nectarplanten geselecteerd.
Nog meer nectarplanten bekijken? Er is ook een uitgebreide lijst, geselecteerd op kleur.

Stap 2: Voedsel voor de rupsen

Voedselplanten voor rupsen zijn onmisbaar in een vlindervriendelijke tuin.. Deze planten noemen we waardplanten. Rupsen zijn vreselijk kieskeurig, ze lusten vaak maar enkele soorten planten.

Bekijk het overzicht van voedselplanten voor rupsen.

Stap 3: Warmte

Vlinders zijn koudbloedige dieren. Ze hebben warmte van de zon nodig om te vliegen. Ze zoeken de zonnigste plekjes van uw tuin op. Plant nectarrijke planten daarom in de zon. En zorg voor zonnige plekjes uit de wind, waar vlinders kunnen opwarmen.

Stap 4: Afwisseling

Vlinders houden van afwisseling en variatie. Ze oriënteren zich met hulp van de planten in een tuin, zoals wij bijvoorbeeld gebouwen herkennen. Het is daarom belangrijk om in de tuin variatie aan te brengen in de hoogte van de planten, zodat vlinders er hun weg kunnen vinden.

Stap 5: Een veilige plek in de winter

Vlinders hebben verschillende strategieën om de koude winter door te komen. Iedere vlindersoort overwintert op zijn eigen manier.
Lees meer over vlinders in de winter.

In een kale, schoongeharkte tuin kunnen vlinders geen beschutting vinden tegen regen of kou. Laat uitgebloeide planten staan en ruim niet te netjes op. Zodat vlinders, maar ook andere insecten, er een goede schilplaats vinden!

Steun De Vlinderstichting

De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Dankzij uw steun kunnen wij ons werk nog beter doen. Helpt u ook mee?
Word donateur van De Vlinderstichting!

Vlinderplanten bestellen

Maak uw tuin vlindervriendelijk en bestel via Vivara. Een deel van uw aankoopbedrag komt dan ten goede aan vlinderbescherming.

Laatste wijziging: 2 mei 2016

Vlinderplanten bestellen

Maak uw tuin vlindervriendelijk en bestel via Vivara! Een deel van uw aankoopbedrag komt dan ten goede aan vlinderbescherming.

Boekentip - Uw tuin vol vlinders

Praktische aanwijzingen om van elke tuin, terras of balkon een vlindertuin te maken. Vol de ideeën en praktische informatie om direct zelf aan de slag te kunnen gaan!

U kunt dit boek bij De Vlinderstichting bestellen.

Of word donateur en ontvang het boek helemaal gratis!

Help de vlinders!

Help de vlinders, steun De Vlinderstichting!