Vlinder binnen? Zet hem buiten!

dinsdag 3 november 2009

Er komen regelmatig meldingen binnen van mensen die binnenshuis vlinders hebben rondvliegen. Deze overwinteraars worden actief doordat we nu de verwarming aanzetten. Het beste is om deze op een beschutte plaats in de buitenlucht te zetten.

Er zijn vier soorten dagvlinders die als vlinder overwinteren: citroenvlinder, gehakkelde aurelia, dagpauwoog (foto) en kleine vos. Citroenvlinder en gehakkelde aurelia brengen de winter door in holle bomen, groenblijvende planten zoals coniferen en klimop of in houtstapels. Dagpauwoog en kleine vos zoeken daarvoor ook vaak gebouwen op. In bunkers, grotten, schuurtjes, op zolder of in de slaapkamer zitten ze de hele winter in winterslaap, om in maart weer actief te worden en zich voort te planten. De plaatsen in huis die in september nog donker en koel waren worden, nu de verwarming weer wordt aangezet, te warm voor deze vlinders. Ze worden actief en gaan vliegen. Dit betekent een aanslag op die vlinders, want het ontwaken uit de winterslaap en vliegen kost ze enorm veel energie, terwijl ze niet meer bij kunnen tanken.

Het beste dat u kunt doen om de vlinders door de winter te helpen is ze koud wegzetten. Temperaturen van -10 of zelfs -20 graden kunnen ze, als ze in winterslaap zijn, prima overleven. Daar hebben ze hun hele lijf op voorbereid en daarop zijn ze gebouwd. U kunt ze voorzichtig pakken, tussen wijs- en middelvinger en ze op een beschutte plaats buiten weer neerzetten. In een schuurtje, onder een overkapping of in een stapel hout vinden ze dan een goede overwinteringsplek. Ook de vlinderkastjes (foto) die bij veel tuincentra worden verkocht, zijn geschikt om de vlinders te laten overwinteren. Deze moeten op een koele plek worden opgehangen, het liefst niet vol in de overwegend westenwind om te voorkomen dat de regen er bij harde buien in komt. Op hun nieuwe plek kunnen ze veilig de winter overleven en straks, in maart, weer tevoorschijn komen.