29 september 2016

Vlinder- en libellenpuzzeldag op Nature Talks festival

Op zaterdag 12 november wordt weer de jaarlijkse vlinder- en libellenpuzzeldag gehouden zoals we nu al jarenlang met groot succes doen. Iedereen die foto’s heeft van vlinders of libellen zonder naam komt daar langs en samen met experts wordt de soort gedetermineerd. Dit jaar is er nog heel veel meer te beleven.

Puzzelen en vlinderpresentaties
Het is voor velen gaaf om te puzzelen, maar natuurlijk ook gewoon leuk om veel mooie plaatjes te kijken. Het is niet zo dat de expert wel even vertelt wat het is, maar er wordt echt samen gekeken en gedetermineerd; je steekt er dus flink wat van op. Er zijn diverse veldgidsen aanwezig en ook het internet kan worden geraadpleegd. In de zaal ernaast worden de hele dag presentaties gehouden over allerlei onderwerpen, zoals vlinderfotografie, mooie vlindergebieden in Nederland en Europa, maar ook over de herkenning van wilde bijen en vlinders. Annette van Berkel zal weer een aantal schitterende films van live commentaar voorzien. Dit lezingenprogramma is er ook op 13 november, de puzzeldag is alleen op de 12e.

Nature Talks
Want dit jaar vindt de puzzeldag plaats in de Reehorst in Ede en daar is dat hele weekend nog heel veel meer te doen, namelijk het festival Nature Talks, dat in het teken staat van natuur en fotografie. Het is een tweedaags festival met nationale- en internationale top-natuurfotografen die presentaties geven in de grote schouwburgzaal. Daar blijft het niet bij, want elke dag zijn er maar liefst 7 parallelle programma’s waarbij natuur-, natuurfotografie en natuurfilm van diverse kanten worden belicht. Bezoekers stellen hun eigen programma samen.

Natuurfilms en hun makers
Naast de grote zaal, de vlinderpuzzelzaal en de vlinderlezingenzaal is er nog een bioscoopzaal waar de hele dag mooie natuurfilms worden vertoond, waaronder Nieuwe wildernis, Holland-Natuur in de delta, Vogelwachter, De terugkeer van de ijsvogel, De torenvalk en meer. De filmmakers zijn daar ook aanwezig en vertellen over het tot stand komen van die films. In nog weer een andere zaal zijn presentaties over andere natuuronderwerpen waaronder natuur onder water, paddenstoelen en over het bijzondere leven van het pimpernelblauwtje. Op een grote beursvloer zijn heel veel organisaties aanwezig die zich met natuur en/of fotografie bezighouden en er is een tentoonstelling van de mooiste natuurfoto’s.

Aanmelden
De toegang voor Nature Talks waarmee je de puzzeldag (zaterdag) en de andere lezingenzalen, de bioscoopzaal, de beurs en de fototentoonstelling kunt bezoeken is €15 per dag. Aanmelding kan via deze link.

Wil je ook het programma in de grote schouwburgzaal kunnen bezoeken dan zijn de kosten €49 voor een dag en €85 voor het hele weekend. Voor mensen die deze laatste tickets namens De Vlinderstichting bestellen is er €5 korting, dus die betalen resp. €44 of €80. Selecteer dan 'dagticket of weekendticket hoofdprogramma zaterdag of zondag en gebruik bij het afrekenen de kortingscode: puzzeldagtalks. Dit aanbod is geldig tot 16 oktober.

Heb je foto’s om op naam te brengen geef dat even door via , dan kunnen we het een beetje inplannen.

Kijk voor meer info en aanmelding op Nature Talks