8 november 2011

Vlinderkenners gezocht voor vlinderexpeditie in Georgië

Zwavelig oranjetipje (Anthocharis gruneri) (foto: Kars Veling)
Er is nog maar weinig bekend over de dagvlinders in Georgië. Mogelijk dat er in 2012 een vlinderexpeditie naar dit schitterende land zal worden gehouden.

Georgië ligt tussen Turkije, Armenië, Azerbeidzjan en Rusland (Noord-Osetië en Tsjetsjenië). Het is een erg groot land en over de vlinders daar is maar erg weinig bekend. De Vlinderstichting is gevraagd om een aantal nationale parken daar te inventariseren om zo de basis te leggen voor een betere bescherming van de vlinders. Het gaat onder andere om een reservaat dat voor een deel in het hooggebergte van de Kaukasus ligt en de verwachtingen zijn dan ook hoog. Er zullen vast en zeker erg veel vlindersoorten voorkomen. We gaan proberen om volgend jaar, in 2012, een expeditie te houden in een of meer van die nationale parken. We zullen daarbij zo mogelijk samenwerken met collega-vlinderaars uit Groot-Brittannië en België. Het zal gaan om kleine groepjes van ervaren vlinderkenners die in een relatief korte tijd een groot gebied kunnen onderzoeken. Mocht u interesse hebben en bent u een ervaren vlinderaar, stuur een mailtje, dan wordt u op de hoogte gehouden van de concrete plannen.

Koningspage (foto: Kars Veling)