steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

24 juli 2015

Vlinderliefhebbers en – fotografen: blijf op pad!

Het pimpernelblauwtje kan prima worden gezien en gefotografeerd vanaf het pad. Neem rustig de tijd!
Ieder jaar in de vliegtijd van kwetsbare en zeldzame vlinders gaan veel mensen op pad om deze te zien en vaak ook te fotograferen. Helaas wordt dan vaak het leefgebied sterk betreden en vertrapt. Dit is niet nodig en zeer ongewenst.

In de Moerputten bij Den Bosch bijvoorbeeld vliegt het pimpernelblauwtje. Vorige week vierden we de 25e verjaardag van deze zeer zeldzame vlinder. Als je in het gebied rondloopt zie je overal paden de graslanden in lopen en soms zelfs een grote pimpernel waar rondomheen het geheel vertrapt is. Op die plant heeft dan vast en zeker een pimpernelblauwtje gezeten.

Hoewel de plant nog overeind staat kan er toch grote schade zijn aangericht en kan de vlinder het daardoor moeilijk krijgen. Pimpernelblauwtjes zetten de eitjes af op de grote pimpernel, maar de rupsen leven daar maar een paar weken op en laten zich dan op de grond vallen. Dan moeten ze worden meegenomen door een speciale mierensoort, de moerassteekmier, die hem meeneemt naar het mierennest. Daar verblijft hij tot in juni en in het nest verpopt hij ook. In juli komt de vlinder weer tevoorschijn.

Fotograferen van vlinders is heel leuk, maar laat het niet ten koste gaan van die vlinders en de plantengroei
Het is van belang dat de mierennesten dichtbij de plant aanwezig zijn, want dan is de vindkans een stuk groter. Hoe meer de vegetatie rondom de plant vertrapt wordt en de grond verdicht, hoe minder geschikt dit is voor die moerassteekmier. Daarom is het van groot belang dat de vlinderliefhebbers en de fotografen op de paden blijven. Ook vanaf het pad is de vlinder prima te zien en als je een beetje geduld hebt ook te fotograferen. Dit geldt niet alleen voor het pimpernelblauwtje, maar voor veel meer zeldzame soorten. Ook de vliegplaats van het donker pimpernelblauwtje bij Posterholt (inclusie essentiele mierenplekken) is voor een deel vertrapt en het leefgebied van spiegeldikkopjes in het Weerterbos laat ook allemaal paden zien waar deze niet bedoeld zijn. Laten we alstublieft de dieren en planten voorrang geven en als we ze ook nog mooi op de foto kunnen krijgen prima, maar niet ten koste van!

Als iedereen zo, vanaf de paden, geniet van vlinders en ook anderen aanspreekt op hun gedrag, dan kunnen we ook de komende jaren nog volop genieten van zeldzame en kwetsbare vlinders.