Vlindermeisje maakt kennis met de wereld van geocaching

donderdag 11 oktober 2012

Er gebeurt goed werk voor vlinders! Opslag wordt verwijderd en er wordt kleinschalig geplagd op heideterreinen. Dat wordt gedaan door geocachers en dat blijken buitengewoon harde werkers te zijn. Een vlindermeisje is er ook en houdt een blog bij.

Dit najaar, winter en voorjaar organiseert De Vlinderstichting op tenminste tien verschillende plekken in Nederland een zogenaamd CITO-Event. Tijdens deze events gaan we actief aan de slag voor allerlei soorten vlinders. Geocaching is een activiteit voor GPS-gebruikers. Er wordt gebruik gemaakt van een GPS-ontvanger om ergens ter wereld een ‘cache’ (schat) te vinden ('cache hunt’ in het Engels). Het idee is dat personen en organisaties of verenigingen caches verstoppen over de hele wereld en hun locaties delen door op internet hun exacte positie te melden. Andere GPS-gebruikers benutten deze coördinaten om ze te vinden.

Cache In, Trash Out
Behalve het zoeken naar caches, is het ook mogelijk om een Geocaching Event te organiseren, een bijeenkomst voor geocachers. Een speciale vorm van zo’n Event is een CITO, oftewel Cache In, Trash Out. Dat is een benaming voor een actie om iets te doen voor de omgeving waar de cache zich bevindt. Bijvoorbeeld het opruimen van rondslingerend zwerfvuil. Maar een CITO kan ook als grotere activiteit georganiseerd worden, zoals het verwijderen van bomen op een stukje heide of het snoeien van een houtwal. Van november 2012 tot maart 2013 heeft De Vlinderstichting, in overleg met de terreinbeheerders en samen met enthousiaste geocachers, minstens tien van deze CITO’s op stapel staan. En een vlindermeisje maakt al die events mee, verbaast zich, leert een hoop en schrijft daarover in haar blog.

CITO geocachers vrijwilligers