steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

16 oktober 2015

Vlinders in de herfst

Een dagpauwoog en een atalanta op herfstaster (Foto via Vlindertuin Wolfheze)
In de tweede helft van oktober staat de winter voor de deur en denk je niet direct aan vlinder. Maar dat is een misvatting. Als de weersomstandigheden gunstig zijn kan je tot wel vijftien verschillende soorten vlinders tegenkomen!

De natuur maakt zich in het najaar op voor de winter. Ook de vlinders doen dat. Daarvoor hebben ze allemaal hun eigen strategie. Sommige vlinders overwinteren als eitje, anderen als rups of als pop. Doodstil houden ze zich schuil tussen de planten, en wachten het voorjaar af.

Vlinders in de winter

Er zijn vier soorten, die niet als ei, rups of pop, maar als vlinder overwinteren: de dagpauwoog, de kleine vos, de gehakkelde aurelia en de citroenvlinder. Ze verschuilen zich, als het kouder wordt, in een schuurtje, een bunker of ene houtstapel. Daar wachten ze af tot het weer voorjaar wordt. Soms komt zo'n overwinteraar per ongeluk in je huis terecht: zet hem dan rustig buiten (zie ook: Help! Er zit een vlinder in mijn huis!).

Trekvlinders

De distelvlinder overwintert in landen ten zuiden van ons
Net als vogels, zijn er ook vlinders die naar zuidelijker streken trekken. De atalanta, de distelvlinder en oranje luzernevlinder zijn nu nog in Nederland, maar gaan de komende dagen op weg naar het zuiden. Zij kunnen namelijk niet goed tegen strenge vorst. Een beetje vorst kan de atalanta wel doorstaan, maar de andere trekvlinders die hier dan nog zijn zullen dat niet overleven.

Eitjes, rupsen en poppen

Als je nog icarusblauwtjes wilt zien moet je zoeken in bloemrijk grasland, b.v. in bermen (foto: Kars Veling)
Als het zonnig weer wordt en boven de tien graden dan kunt u tijdens uw wandelingen nog genieten van de laatste kleine vuurvlinders, icarusblauwtjes en bont zandoogjes en koolwitjes. Zij overwinteren als eitje, rups of pop, maar hun 'ouders' vliegen rond totdat het 'echt' winter wordt. Het nageslacht gaat de winter in, en is volgend voorjaar weer te zien.