11 juni 2010

Vlinders voor Groningse kinders

Kinderen houden van vlinders (foto: Kars Veling)
De komende weken gaan alle Groningse basisscholen aan de slag met levend materiaal van koolwitjes. In de klas worden eitjes tot vlinder opgekweekt. Meer dan 90 scholen in de stad Groningen doen aan het project mee.

De Groningse Vlinderwerkgroep Stad en Ommeland is jarenlang actief geweest in de provincie. Er werden excursies geleid en op vele markten en bijeenkomsten waren ze aanwezig om de mensen te informeren over vlinders. De werkgroep is begin dit jaar opgeheven en gaat verder onder de vlag van de KNNV Groningen. De vereniging had echter nog wat geld op de bank staan en heeft dat aan De Vlinderstichting overgemaakt. Hierdoor was het mogelijk om alle basisscholen in de stad Groningen levend materiaal te bezorgen zodat duizenden kinderen van dichtbij de metamorfose van ei tot vlinder kunnen meemaken. Het was erg druk afgelopen maandag toen de leerkrachten van de Groningse basisscholen informatie kregen over het kweken van vlinders in de klas. De bijeenkomst was georganiseerd door Natuur- en Duurzaamheidseducatie Groningen, in samenwerking met IVN en De Vlinderstichting. Men kreeg allemaal een bakje mee en kool natuurlijk en er werd duidelijk uitgelegd wat men kon verwachten van het project. Kars Veling hield een korte lezing over de eisen die vlinder stellen aan hun omgeving en over hoe koolwitjes leven. Volgende week dinsdag zal bij alle scholen het levend materiaal worden afgeleverd. Namens alle kinderen willen we de voormalige werkgroep Stad en Ommeland hartelijk bedanken voor deze gift.

Het was druk op de voorlichtingsbijeenkomst (foto: Kars Veling)