19 oktober 2009

Vlinders zien? Klimop zoeken.

Als je nu nog dagvlinders wilt zien moet je bij de klimop zijn. Er bloeit niet meer zo gek veel, maar de klimop is een ware kroeg voor distelvlinder, atalanta, gehakkelde aurelia en dagpauwoog.

Er zijn niet zo veel vlinders meer momenteel, maar de soorten die nu nog vliegen hebben veel nectar nodig, de brandstof waarop ze leven. Die brandstof vinden ze nu vooral op klimop. Deze heeft nog bloemen en bloemknoppen, zodat ook de komende dagen de vlinders verzekerd zijn van voedsel. De distelvlinder (foto rechts) die dit jaar zeer talrijk was, zal nog wegtrekken naar Noord-Afrika en heeft daar natuurlijk enorm veel energie voor nodig. De atalanta (foto linksonder) blijft wat dichter bij huis, maar vliegt toch nog richting Zuid-Europa en kan dus ook wel wat gebruiken. De gehakkelde aurelia (foto rechtsonder) en dagpauwoog moeten een voorraad aanleggen voor in de winter. Ze gaan in winterslaap en zullen maanden niet kunnen eten. Als u de komende dagen vlinders wilt zien moet u op een zonnige, niet te koude dag bloeiende klimop opzoeken. Als er vlinders zijn, dan zijn ze daar!