koninginnepagenachtpauwoogkleine vuurvlindervijfvlek-sint-jansvlinder

Vlinderrijke gebieden

Doldersummerveld, een van de vlinderrijke gebieden in Nederland.
Hier kunt u zien welke gebieden vlinderrijk zijn, welke bijzondere soorten daar aanwezig zijn en wat voor leuke wandelroutes er door dit gebied lopen. Als u van wandelen en van vlinders houdt, dan is er zeker wat voor u bij. In bijna elke provincie is wel een vlinderrijk gebied, zodat u nooit ver hoeft te reizen.

U vindt hier per gebied
  • interessante informatie over het gebied;
  • een kaart met daarop de start van de wandelroutes;
  • informatie over de vlindersoorten die er voorkomen;
  • een zoekkaart die gebiedsspecifiek is en die u mee het gebied in kunt nemen.

Denk er wel aan dat de kans klein is alle soorten tegen te komen die in dat gebied voorkomen. Op de pagina vliegtijdvoorspelling kunt u zien welke vlindersoorten op dit moment vliegen.

De oranje luzernevlinder is een trekvlinder.
Zwervers/dwaalgasten en trekvlinders
Een zwerver is een vlindersoort die in de afgelopen 150 jaar meer dan tienmaal is waargenomen, maar hier geen populatie kan vestigen. Dwaalgasten zijn vlindersoorten die minder dan tien maal in de afgelopen 150 jaar zijn waargenomen. De zwervers en dwaalgasten zijn dan ook niet meegenomen bij de bepaling van de vlinderrijke gebieden en ze staan niet aangegeven, omdat de kans ze tegen te komen heel klein is.
Trekvlinders zijn gedurende een deel van het jaar niet aanwezig, maar kunnen in de zomer worden waargenomen en zich hier voortplanten; deze vlindersoorten staan wel aangegeven bij de vlinderrijke gebieden.

Dag- en nachtvlinders
De vlinderrijke gebieden zijn gebaseerd op de aanwezigheid van dagvlinders in Nederland. Er zijn echter ook nachtvlinders die overdag actief zijn, deze vlinders kunt u dus ook tegenkomen wanneer u in een natuurgebied aan het wandelen bent.

De gebieden

Noord-Holland