Vlinderstruik bij nacht

donderdag 15 juli 2010

Het is momenteel genieten van dagpauwoog en kleine vos op onze vlinderstruiken. Ook als het donker wordt blijkt dit een echte vlindertrekker en het is de moeite waard om voor het naar bed gaan te inspecteren.

Hij heeft zijn naam niet voor niets gekregen, de vlinderstruik (Buddleia davidii) is een echte vlinderlokker. Vooral voor de kroeglopers zoals dagpauwoog, kleine vos en koolwitjes zitten er graag en lang nectar op te drinken. In het zuiden van ons land is ook de koninginnenpage een regelmatige bezoeker. Sommige mensen zullen zich herinneren dat ook op de camping in Spanje of Frankrijk er een waar vlinderfeest in werd gehouden. Keizersmantels, grote parelmoervlinders en blauwe ijsvogelvlinders vormen daar de vlinderstruikbezetting. Minder bekend is dat de struik ook ’s nachts in trek is. De gamma-uil, een trekvlindertje uit Zuid-Europa is nu met vele duizenden in Nederland aanwezig en overdag zie je ze ook al regelmatig vliegen. Als het donker wordt zijn ze rondom de bloeiende buddleia-bloemen te vinden. Deze nachtvlinder gaat er niet vaak echt op zitten, maar hangt er een beetje voor terwijl hij met zijn voorpoten probeert wat houvast te krijgen. Ondertussen verdwijnt de lange roltong diep in de bloem om er maar zoveel mogelijk voedsel uit te halen.

Maar er zijn meer nachtvlinders die zich laten lokken door de zoete verleiding. De huismoeder is een forse, wat langwerpige bruine nachtvlinder met prachtig dieporanje ondervleugel met een zwarte rand. Die zie je alleen als hij fladdert of vliegt, want in rust houdt hij die vleugels onder de voorvleugels verborgen. Van de week zat er bij ons in de achtertuin een perzikkruiduil (Melanchra persicariae) op de vlinderstruik. Deze is heel opvallend en makkelijk te herkennen. Het is een bijna zwarte uil met aan weerszijden twee opvallend witte niervlekken. Hoewel de naam zou doen vermoeden dat de rupsen van deze vlinder alleen op perzikkruid kunnen leven, is dat niet het geval. Er zijn veel verschillende kruiden bekend waarop de rupsen prima groeien en overleven. Zo vonden we zelfs een keer de rups van deze vlinder op de basilicum die in de vensterbank van het keukenraam stond te wachten op verwerking in een schotel met tomaat en mozarella. Er zijn nog veel meer nachtvlinders die de vlinderstruik een bezoek brengen en het is zeker de moeite waard om eens een avondje te posten om al die vlinders te bekijken en op naam te brengen. Uw gegevens kunnen worden doorgegeven via telmee of Landkaartje.

GammaUil Nachtvlinders Vlinderstruik