24 januari 2017

Vluchtelingen helpen kleine ijsvogelvlinder

Heerlijk aan het werk in het bos en nuttig voor kleine ijsvogelvlinder(foto: Eric van Oijen)
Het was zaterdag een drukte van belang in het bijenbos. Vluchtelingen uit azc Oisterwijk werkten samen met de werkgroep Kleine Landschapselementen Liempde (Noord-Brabant) aan het onderhoud van bosranden. De kleine ijsvogelvlinder, die niet ver daar vandaan voorkomt, gaat hopelijk profiteren van deze maatregelen.

Koud
Zo’n vijftien vluchtelingen uit het azc gingen enthousiast in de natuur aan het werk. De vrieskou deerde hen niet, want het zaag- en sjouwwerk was best zwaar en bovendien fleurde een prachtig zonnetje de werkzaamheden op. Er werden vrolijke grapjes gemaakt, de sfeer zat er goed in. Het was al de tweede keer dat de vluchtelingen samenwerkten met de werkgroep uit Liempde. Van twee kanten was dit zo goed bevallen dat het voor herhaling vatbaar was.

Vijftien vluchtelingen hielpen met kleinschalig onderhoud van het bos (foto: Jose Kok)

Kleine ijsvogelvlinder
De kleine ijsvogelvlinder is een zeldzame vlinder die in vochtige bossen voorkomt. Het dier houdt van gevarieerde bosranden, waar zowel beschutting van de bomen te vinden is, als open zonnige plekjes om op te warmen en nectar om te drinken. De werkgroep Kleine Landschapselementen draagt zorg voor het natuurlijk onderhouden van het bos door regelmatig open plekken en inhammen te kappen waar variatie kan ontstaan. De kleine ijsvogelvlinder en allerlei andere soorten, waaronder bijen, profiteren hiervan.

Project
Deze activiteit is onderdeel van een groot project in Noord-Brabant, gefinancierd door de provincie. Met natuuractiviteiten kunnen vluchtelingen de handen uit de mouwen steken, iets zinnigs en plezierigs doen en tegelijkertijd helpen deze activiteiten om te wennen in onze samenleving. In dit geval worden daar niet alleen de vluchtelingen, maar ook de vlinders blij van!