7 februari 2014

Voor spanners is voorjaar begonnen

Grote voorjaarsspanner is nog niet zoveel gezien (foto: Kars Veling)
Al is het nog de eerste helft van februari, de voorjaarsspanners worden al regelmatig gemeld via Telmee en Waarneming.nl. De kleine voorjaarsspanner is het meest talrijk en wordt in het hele land gezien.

De voorjaarsspanners hebben hun naam niet voor niets gekregen. In ‘normale’ winters komen ze tevoorschijn in de eerste milde winternachten in januari, als er even flink vorst is geweest. Dit jaar heeft het nog nauwelijks gevroren, maar toch tref je ze nu op allerlei plaatsen aan. De kleine voorjaarsspanner is verreweg het talrijkst. Deze soort is zeer algemeen op de zandgronden, daarbuiten een stuk schaarser. Er zijn al waarnemingen uit bijna het hele land. Meestal gaat het om een enkel exemplaar, maar Peter Rijnen meldde op Waarneming.nl een tiental uit Oosterhout. De grote voorjaarsspanner komt meestal wat later tevoorschijn, maar ook hiervan worden de eerste exemplaren nu doorgegeven, evenals de perentak, ook een spanner. Er zijn nog wel meer nachtvlinders die de komende dagen te zien zijn, zoals voorjaarsboomspanner en de gewone spikkelspanner.

Drievoorjaarsspanner: v.l.n.r. perentak, grote en kleine voorjaarsspanner (foto's: marian Schut & Kars Veling)

Door verlichte zuilen, viaducten of portieken af te zoeken kun je soms veel voorjaarsspanners te zien krijgen (foto: Sander Pruiksma)
Ook zijn er al en nog de nodige uilen actief, maar daarvoor moet je stroop smeren. De spanners zijn niet zo gek op die zoetigheid. Je kunt deze vinden door met een zaklantaarn de bomen af te zoeken waarop de mannetjes redelijk opvallend aanwezig zijn, in afwachting van de vleugelloze vrouwtjes. Om een grotere trefkans te hebben kun je ze lokken met licht. Door een felle lamp raken de spanners gedesoriënteerd en gaan ze in de buurt van die lamp zitten, waarna je ze kunt bekijken en op naam brengen. Je kunt ook allerlei kunstmatige lichtbronnen die er toch al zijn afzoeken. Sander Pruiksma uit Ede gaat in het voorjaar regelmatig op pad om nachtvlinders te zoeken op verlichte zuilen en bushokjes in Ede. Soms komt hij er daar tientallen voorjaarsspanners op tegen. Leuk om, als u vanavond toch de hond uit moet laten, eens die verlichte plekken, of bijvoorbeeld een verlichte portiek of viaduct, af te zoeken. Wie weet hoeveel spanners u te zien krijgt.