steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

13 februari 2011

Voorzichting begin dagvlindervoorjaar

Klein koolwitje (foto: Kars Veling)
In de afgelopen week zijn er op de zonnige dagen al weer dagvlinders waargenomen. Er zijn meldingen van zes soorten, waarvan de dagpauwoog het meeste gezien is. De waarnemingen komen voornamelijk uit de zuidelijk heft van het land.

De dagvlinders die als vlinder overwinteren worden op de eerste zonnige en niet te koude dagen in het voorjaar actief. Ze komen tevoorschijn uit hun overwinteringplaatsen en gaan op zoek naar planten waaruit ze hun brandstof, nectar kunnen halen. Ook de vorige week zijn deze soorten gezien. De dagpauwoog is het meest gemeld. Er zijn vlinders doorgegeven uit 12 verschillende plekken in het land. De kleine vos is op elf plaatsen waargenomen en citroenvlinder en atalanta, eigenlijk een trekvlinder die pas sinds een paar jaar de winter lijkt te overleven, beide op zes. De gehakkelde aurelia, die altijd wat later uit zijn overwintering komt, is alleen gemeld uit Vught. Vrijwel alle meldingen komen uit het zuiden van het land. Hier zijn de temperaturen net wat hoger geweest dan in de noordelijke provincies. Naast deze vlinderoverwinteraars is nu ook de eerste vlinder gesignaleerd die de winter als pop heeft doorgebracht. Op 10 februari werd in Nijmegen een klein koolwitje gezien. Deze soort verschijnt normaal gesproken pas in maart, maar de afgelopen 10 jaar worden er steeds wel enkele klein koolwitjes gemeld uit januari en februari. In het warme voorjaar na de zeer warme winter van 2006-2007 waren er zelfs 100 meldingen van deze vlinder in januari en februari.

De vlinderoverwinteraars (foto: Kars Veling)