Grote vuurvlinderRups van de nachtpauwoogMoerasparelmoervlinderPaardenbijter

Wat wil De Vlinderstichting?

Vlinders en libellen zijn een onlosmakelijk onderdeel van de natuur. Daarom moeten ze overal waar ze thuishoren ook daadwerkelijk te vinden zijn.

Met onze kennis willen we iedereen ondersteunen, die aan de realisatie van een natuur vol vlinders en libellen kan bijdragen.

Lees meer over de werkzaamheden van De Vlinderstichting

Kleine vos.

Laatste wijziging: 21 november 2012

Waarom is bescherming belangrijk?

De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen. Maar waarom eigenlijk?

1) De voedselketen
Vlinders en libellen zijn een belangrijke schakel in de voedselketen. Vogels voeren hun jongen in de lente honderden rupsen, vleermuizen hebben een dieet wat grotendeels uit nachtvlinders bestaat en salamanders zijn dol op libellenlarven. Als vlinders en libellen verdwijnen, heeft dat dus veel invloed op de Nederlandse natuur.

Bruin blauwtje. Daar waar veel vlinders voorkomen, gaat het goed met de natuur (foto: Gert Gelmers)
2) Indicatoren
Vlinders en libellen staan voor kwaliteit. Ze stellen hoge eisen aan hun omgeving. Wanneer het ergens slecht gaat met de natuur, bijvoorbeeld door waterverontreiniging of gebruik van gif, zijn vlinders en libellen als eerste verdwenen. Dat betekent dat wanneer vlinders en libellen ergens wél voorkomen, het goed gaat met de natuur. Wanneer we vlinders en libellen beschermen, zorgen we er dus voor de het goed gaat met de natuur.