26 mei 2010

Watersnuffels zoeken tussen maanwaterjuffers?

Foto: Meint Mulder
Doordat het water lang koud is gebleven dit voorjaar heeft de ontwikkeling van libellen veel vertraging opgelopen. Normaal gesproken zien rond deze tijd van het jaar de vennen op de hogere zandgronden al blauw van de watersnuffels, maar dit jaar blijven de aantallen vooralsnog achter. Terwijl de zeldzame maanwaterjuffer wel al in redelijk normale aantallen wordt gemeld.

De maanwaterjuffer is een zeldzame juffer in Nederland en leeft vooral op de hogere zandgronden. Doordat de zwarte tekening op het achterlijf overheerst, is de deze juffer een van de donkerste waterjuffers. Op segment twee van het mannetje is de zwarte tekening een halvemaanvormig figuur met twee losse streepjes. Het vrouwtje kan verward worden met het vrouwtje van de azuurwaterjuffer door de overheersende zwarte tekening op het achterlijf. Het verschil is dat het vrouwtje van de maanwaterjuffer op segment 8 een klokvormige zwarte tekening heeft, waardoor de blauwe basiskleur voor een opvallende blauwe vlek zorgt.

Mannetje maanwaterjuffer

De watersnuffel is een algemene soort en komt in heel Nederland voor. Deze juffer is te herkennen van de andere waterjuffers doordat de zijkant van het borststuk vrij licht aandoet. Dit komt doordat op de eerste zijnaad een zwart streepje ontbreekt, dat wel aanwezig is op de tweede zijnaad.

Watersnuffel
De watersnuffel is een soort die nu in de zure vennen al met duizenden tegelijk kan vliegen, maar nog maar sporadisch is gezien. Terwijl de maanwaterjuffer wel al in normale aantallen rondvliegt op veel plekken. Was de verhouding van aantallen maanwaterjuffers en watersnuffels vorig jaar in mei nog respectievelijk 1 op de 30, is de verhouding dit jaar in mei 1 op de 3 (gebaseerd op de waarnemingen die zijn doorgegeven via waarneming.nl en telmee.nl). Staat in de boeken beschreven dat je naar de donkerdere waterjuffers moet zoeken tussen al die watersnuffels, is het dit voorjaar op sommige plekken de totaal omgekeerde wereld. Dit voorjaar geldt:

‘Zoek naar de watersnuffels tussen de maanwaterjuffers’