Weer oranje luzernevlinders

donderdag 17 oktober 2013

Het was een fantastisch jaar voor de oranje luzernevlinder, een trekvlinder uit Zuid-Europa die in sommige jaren in ons land te zien is. Nog niet eerder waren er zoveel geteld. De vlinders die deze zomer aanwezig waren hebben zich voortgeplant en nu worden, als het een beetje warm en zonnig is, de nakomelingen gezien.

Je kon hem eigenlijk niet missen deze zomer. Als je even buiten was en op zoek ging naar vlinders kwam je wel een of meer oranje luzernevlinders tegen. Vooral op bloemrijke plekken, zoals in de duinen of langs rivierdijken was hij veel aanwezig. De oranje luzernevlinder is een trekvlinder die ieder voorjaar vanuit Zuid-Europa en Noord-Afrika naar het noorden vliegt. De eerste vlinders arriveren in mei en juni in ons land. De volgende generaties vliegen van begin augustus tot eind oktober, aangevuld met nieuwe immigranten. Luzernevlinders zie je eigenlijk alleen van de onderzijde, want ze zitten altijd met de vleugels gesloten. Ook zonnen, wat veel andere vlinders met opengeslagen vleugels doen, doen luzernevlinders met dichte vleugels. Wil je de bovenkant zien, dan zul je moeten wachten tot ze vliegen en dan is het natuurlijk nog steeds moeilijk om ze te bekijken.

Bijna overal zijn ze de afgelopen zomer wel gezien en ook de laatste twee weken worden nog regelmatig oranje luzernevlinders gemeld via Waarneming.nl en Telmee. Deze zijn op de terugreis of zullen hier sterven, want een forse nachtvorst zullen ze waarschijnlijk niet overleven. Verreweg de meeste meldingen komen uit Zuid-Nederland en vooral Zuidwest Nederland spant de kroon. Hier zijn in oktober ook nog flinke aantallen bij elkaar gezien, zoals 33 vlinders op Tiengemeten, 30 exemplaren in de Biesbosch en 20 stuks op de Maasvlakte. Dit zijn er best veel, maar in de zomergeneratie waren er meldingen van nog veel meer oranje luzernevlinders bij elkaar. Op 14 augustus 220 exemplaren in Haamstede, de 20ste 320 vlinders op slikken in de Grevelingen, 21 augustus 200 in Waarde (Zeeland), maar ook buiten het Zuidwesten waren toen flinke aantallen. Op 22 augustus werden er 220 gemeld op de hamsterakkers in Sibbe (Limburg) en ook in Groningen werden er veel bijeen gezien, namelijk 250 stuks op akkers bij Schildwolde. Zoveel zullen er niet meer worden gezien, maar we zijn wel benieuwd hoe lang oranje luzernevlinders nog aanwezig zijn in ons land. Let op als het weer een zonnige dag is en geef de waarnemingen door via Waarneming.nl of Telmee.

OranjeLuzernevlinder trekvlinders waarnemingen