7 januari 2010

Wel erg vroege koninginnenpage

De bewuste koningennepage (foto: Marjan van Hunsel)
Het is vlinderwinter en normaal worden er geen vlinders gezien in deze tijd. Als er al waarnemingen zijn, dan komen ze van als vlinder overwinterende soorten. Extra opvallend dus om een melding te krijgen van een koninginnenpage.

Op oudejaarsdag, 31 december 2009, werd Marjan van Hunsel uit het Noord-Brabantse Westerhoven verrast door een grote vlinder die binnenshuis op de lidcactus zat. Ze kende de vlinder niet, maar via de site vlindernet kwam ze uit op een koninginnenpage. “Maar… die hoort helemaal nog niet te vliegen, want dat is pas eind april begin mei”. Ze kon met haar mobiele telefoon een foto maken en stuurde deze naar De Vlinderstichting, die haar determinatie bevestigde. De koninginnenpage overwintert als pop. Waarschijnlijk zat de pop aan een bloempot vast, die met de aankomende koude naar binnen was gehaald. Mogelijk hebben de hogere temperaturen binnen de pop uit doen komen. Zeker als de pop al een koude periode heeft ervaren reageert hij sneller op hogere temperaturen. Voor echte wilde vlinderwaarnemingen zullen we moeten wachten op een zonnige, niet te koude dag na de huidige vorstperiode.