Grote vuurvlinderRups van de nachtpauwoogMoerasparelmoervlinderPaardenbijter

Wie zijn we?

De Vlinderstichting is dé organisatie die de deskundigheid in Nederland en Europa over vlinders en libellen bundelt.

De Vlinderstichting heeft ongeveer 35 medewerkers die zich dagelijks inzetten voor bescherming van vlinders en libellen.

De Vlinderstichting wordt bij de werkzaamheden door heel veel verschillende mensen ondersteund:

• werkgroepen die verspreid over Nederland actief zijn
  • meer dan 1500 vrijwilligers die dagelijks meewerken aan het bewerkstelligen van de missie van de Vlinderstichting.
  • Financieel wordt De Vlinderstichting gesteund door ruim 5.500 donateurs
  • De Vlinderstichting wordt bestuurd door de Raad van Toezicht.
  • Bekende Nederlanders van uiteenlopende disciplines die hun naam met de Vlinderstiching hebben verbonden vormen het Comité van Aanbeveling.

Lees het jaarverslag

Lees meer over de werkzaamheden van De Vlinderstichting

Laatste wijziging: 29 april 2014

Waarom is bescherming van vlinders en libellen belangrijk?

De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen. Maar waarom eigenlijk?

1) De voedselketen
Vlinders en libellen zijn een belangrijke schakel in de voedselketen. Vogels voeren hun jongen in de lente honderden rupsen, vleermuizen hebben een dieet wat grotendeels uit nachtvlinders bestaat en salamanders zijn dol op libellenlarven. Als vlinders en libellen verdwijnen, heeft dat dus veel invloed op de Nederlandse natuur.

Gentiaanblauwtje. Daar waar veel vlinders voorkomen, gaat het goed met de natuur.
2) Indicatoren
Vlinders en libellen staan voor kwaliteit. Ze stellen hoge eisen aan hun omgeving. Wanneer het ergens slecht gaat met de natuur, bijvoorbeeld door waterverontreiniging of gebruik van gif, zijn vlinders en libellen als eerste verdwenen. Dat betekent dat wanneer vlinders en libellen ergens wél voorkomen, het goed gaat met de natuur. Wanneer we vlinders en libellen beschermen, zorgen we er dus voor de het goed gaat met de natuur.