28 oktober 2015

Woensdag vlindernamendag: schoenlappers

De atalanta hoort bij de groep van 'schoenlappers'
Woensdag vlindernamendag! Elke week een 'vreemde' vlindernaam onder de loep. Vandaag: de schoenlappers.

Tot de groep van de schoenlappers behoren de bekende 'tuinsoorten' zoals de dagpauwoog, de kleine vos en de atalanta, maar ook de zeldzamere weerschijnvlinders en ijsvogelvlinders. De vlinders zijn over het algemeen groot en opvallend gekleurd met vaak heldere kleuren.

Stukjes leer

Kleine vos. Het woord 'schoenlappers' slaat op de onderkant van de vleugels.
Het woord 'schoenlappers' slaat op de onderkant van de vleugels. Deze is meestal donker gekleurd, met een paar vlekken. Vroeger repareerden schoenlappers het leer in schoenen door over de slijtgaten kleine stukjes leer te plakken. En hoe zo iemand ook zijn best deed, hij vond nooit een stukje leer van precies dezelfde kleur. Dus oude schoenen die vaak waren 'opgelapt' leken een beetje op de onderkant van de vleugels van de schoenlappers.

Lees meer op vlindernet

Oude schoenen die vaak waren 'opgelapt' leken een beetje op de onderkant van de vleugels van de schoenlappers.