Wordt 2009 topjaar voor distelvlinder?

donderdag 14 mei 2009

Tot 15 mei zijn er bij De Vlinderstichting al meer dan 200 meldingen binnengekomen van distelvlinders, dat is meer dan 20 maal zoveel als in dezelfde periode in 2008. Wordt het een topjaar voor deze trekvlinder?

We melden het al in een natuurbericht van 20 april: de distelvlinders komen er aan! Ook de weken erna kwamen er volop berichten uit Zuid-Europa over veel trek van distelvlinders naar het Noorden. Alle Nederlanders die in de mei-vakantie Zuid Frankrijk bezochten hadden enthousiaste verhalen en vorige week werden er ook vele duizenden trekkende distelvlinders gemeld uit Zuid Duitsland. Inmiddels heeft de eerste golf Nederland bereikt, want er zijn al meer dan 200 meldingen dit jaar, vooral uit de eerste helft van mei. Dit soort aantallen in het voorjaar zijn de voorbode van echt grote aantallen distelvlinders in de zomer.

De vlinders die hier uit het Zuiden arriveren planten zich voort en de nakomelingen vliegen vanaf eind juli. Deze zijn goed te onderscheiden van de trekkers die nu ons land binnenkomen. Die zijn vaal en grauw van kleur en relatief klein (foto boven). De ‘autochtone’ distelvlinders zijn groot en fel gekleurd (foto links). Als de voortekenen juist zijn kunnen we in augustus weer vlinderstruiken aantreffen met wel 10 of 15 distelvlinders daarop en zulke aantallen zijn de afgelopen jaren maar zelden gezien.