Zeer succesvolle start Nationale NachtvlinderNacht

zaterdag 28 juni 2014

Met een zeer druk bezocht minisymposium over het project ‘Licht op de Natuur’ en een geslaagd nachtvlinderonderzoek met 16 lakens en een strooproute is de tiende Nationale Nachtvlindernacht uitstekend van start gegaan. Ook zaterdagavond is er nog op veel plekken gekeken naar nachtvlinders.

De openingsspreker op het minisymposium "Licht op Natuur" was ruimtevaarder André Kuipers. In een zeer inspirerende presentatie liet hij zien welke ruimtereizen hij heeft ondernomen en wat daarvoor moest gebeuren. Hij vervolgde met opnamen van de aarde vanuit de ruimte en liet zien welke enorme impact de mens heeft. De ontbossing en ook de lichtvervuiling, aanleiding voor dit minisymposium, werd haarscherp getoond. Hij nam veel meer tijd dan was gepland, maar zoals Titia Wolterbeek aangaf toen ze de volgende spreker aankondigde: “dat vindt niemand in de zaal een probleem, want het was een buitengewoon boeiende presentatie”.

De volgende sprekers zoomden in op licht en wat dit betekent. Richard Boerop van Philips Lighting liet zien hoe we als mensen in Nederland met openbare verlichting omgaan en vervolgens besprak Roy van Grunsven van Wageningen UR het onderzoeksproject ‘Licht op Natuur’. In dit project word gekeken naar de lange termijneffecten van de blootstelling aan licht op allerlei verschillende soortgroepen. Er wordt gekeken naar verschillende lichtkleuren en in een aantal natuurgebieden zijn hiervoor rijen lantaarnpalen opgesteld met rood, wit, groen en geen licht. Op deze locaties wordt onder andere de nachtvlinders onderzocht. Ties Huigens van De Vlinderstichting was de slotspreker en ging in op het belang van nachtvlinders en gaf aan dat we de laatste jaren zeer veel nieuwe informatie verzamelen, vooral door een grote groep vrijwilligers die intensief onderzoek doet, maar dat we ook nog veel zaken niet weten.

Na deze lange zit was het heerlijk om met ideale weersomstandigheden naar buiten te gaan en een ronde langs alle verlichte lakens te maken of om te kijken welke vlinders er op de alcoholhoudende stroop afkwamen. In het schitterende Belmonte Arboretum in Wageningen konden de meer dan 350 belangstellenden genieten van veel verschillende soorten nachtvlinders, zonder zich met vele tientallen rond één laken te moeten verdringen. Tegen drieën werd de laatst lamp gedoofd en zaterdagmiddag waren al meer dan 175 soorten doorgegeven. Ook zaterdagavond wordt er nog op veel plaatsen in het land gekeken naar nachtvlinders en ook dan zullen vast veel vlinders worden gezien.

Dit symposium kwam mede tot stand dankzij financiële ondersteuning door de Uyttenboogaart-Eliasen Stichting, waarvoor dank!

Luister hier naar de uitzending van Vroege Vogels over de nachtvlindernacht.

AndreKuipers Lichtopnatuur NationaleNachtvlindernacht symposium