Zeer zeldzame nachtvlinder ontdekt in Baarn

maandag 6 juli 2015

Afgelopen weekend kwam er een spectaculaire melding via Twitter @vlinderNL binnen. Het ging om een mooie, grote en zeer opvallende nachtvlinder, de kersenspinner. Deze is slechts een paar keer in Nederland gezien waarvan de laatste 15 jaar helemaal niet meer.

Omdat het mooi weer leek te worden hadden Remco Vos en Violet Middelman van de Vlinderwerkgroep Eemland, een weekje vrij genomen. Het werd een week met tropische temperaturen en heerlijk zwoele avonden en nachten, perfect nachtvlinderweer dus. Op verschillende locaties in Baarn en Soest lokten ze nachtvlinders met laken en licht.

Zo’n 250 soorten kwamen langs. Elke avond was anders, met wisselende resultaten. Vrijdag 26 juni en woensdag 1 juli waren echte topavonden, ze stopten toen pas om 3:30 uur en zagen zeker 150 soorten. Donderdag 2 juli viel door hevig onweer en fikse regenbuien in het water. Vrijdag 3 juli bezochten ze een plek in Baarn. Het was wederom een tropische dag geweest, en de temperatuur kwam ook ’s nachts niet onder de 22 graden.

Het beloofde weer een spectaculaire avond met veel soorten te gaan worden, maar eigenlijk viel het een beetje tegen. Het bleef lang rustig op het laken, pas na middernacht kwam er wat meer actie in de tent. Violet: “Er kwam iets aangevlogen, oranje van kleur. Ik dacht misschien een oranje iepentakvlinder of zo. De vlinder ging echter niet op het laken zitten maar verdween ergens in het gras. Remco vond hem terug en toen de vlinder stil zat konden we hem goed bekijken. Toen we de boeken er op nasloegen kon het niets anders zijn dan kersenspinner”. De kersenspinner is een bijzonderheid in Nederland. Vlindernet meldt: 'Een zeer zeldzame soort waarvan verspreid over het land slechts enkele waarnemingen bekend zijn. De laatste waarneming dateert van 2000 uit Gelderland'. Deze schoonheid vliegt nu ergens in Baarn rond. Hopelijk treft hij een mooi vrouwtje, want waar er 1 kersenspinner is, zouden er toch ook meer kunnen zijn?

Kersenspinner waarnemingen