20 juli 2010

Zeer zeldzame strooiselstipspanners gezien

De strooiselstipspanner die op 9 juli 2010 werd waargenomen in Geldrop. Foto: Robert Kastelijn
Van de zeer zeldzame strooiselstipspanner (Idaea laevigata) zijn in de afgelopen weken diverse exemplaren opgedoken in Noord-Brabant.

De heer Robert Kastelijn zag in zijn woonplaats Geldrop maar liefst vier verschillende exemplaren op vier verschillende dagen, namelijk op 9, 11, 12 en 13 juli. De heer Piet van Nieuwenhoven zag op 16 juli een strooiselstipspanner in zijn tuin in Ospel. Deze laatste vlinder werd overigens gevonden op smeer en niet op licht.
De strooiselstipspanner is een zeer zeldzame soort die slechts af en toe wordt waargenomen in Noord-Brabant en Limburg. In de veldgids NACHTVLINDERS staat de strooiselstipspanner wel genoemd, maar niet afgebeeld. Gelukkig zijn er op Vlindernet wel enkele foto's te vinden, zie de soortpagina van de strooiselstipspanner.