Zeldzame argusvlinders in Kuinderbos

zondag 7 augustus 2016

Bij de vlindertelling in het Kuinderbos werden zondagmiddag tussen twee en drie uur 586 vlinders van 17 verschillende soorten geteld tussen 14.00 en 15.00 uur. Opvallend was de waarneming van 44 zeldzame argusvlinders.

Het bruin zandoogje was met 197 getelde exemplaren de topper. Op twee kwam het klein geaderde witje dat 100 keer geteld werd. Het bonte zandoogje werd dertig keer waargenomen. Staatsbosbeheer en De Vlinderstichting organiseerden de grote vlindertelling in het het weekeinde van de landelijke tuinvlindertelling met als doel de vlinderstand verder in kaart te brengen en natuurlijk extra aandacht voor de vlinders te krijgen. De weersomstandigheden waren niet gunstig, te harde wind en geen zon, maar desondanks toonde boswachter Harco Bergman zich erg tevreden.

Dankzij ruim 85 vrijwilligers was het mogelijk om deze omvangrijke telling uit te voeren. Nadat Kars Veling van de Vlinderstichting uitgelegd had waaraan de vlindersoorten van het Kuinderbos te herkennen zijn, gingen zij in groepjes op pad om verspreid over 29 telroutes in het hele Kuinderbos vlinders te tellen. Er waren zeer ervaren “vlinderaars” bij, maar ook mensen die nog geen vlinderervaring hadden en het gewoon erg interessant vonden.

Argusvlinder BruinZandoogje vrijwilligers waarnemingen