Zeldzame vlinder gezien op tweede kerstdag

zondag 27 december 2015

Op tweede kerstdag zijn er tientallen dagvlinders gezien. In Zuid-Limburg werd zelfs een grote vos gemeld. Dit is een erg zeldzame vlinder in Nederland. Uniek, want vlinders zijn normaal gesproken niet actief in december.

Er was al op gerekend en over gespeculeerd: dit jaar zouden er wel eens vlinders gezien kunnen worden met kerst. Op eerste kerstdag was het weer niet goed genoeg, maar op tweede kerstdag werden tientallen actieve dagvlinders gezien. Atalanta was het meest talrijk met 16 meldingen. Op de tweede plek kwam citroenvlinder met 7 meldingen en er werden 6 dagpauwogen doorgegeven.

Uit Limburg kwam een hele bijzondere melding: daar werd een grote vos gezien. Deze vlinder komt voor in Centraal- en Zuid-Europa, maar wordt in Nederland en België niet vaak gezien.

Goed of slecht?

De kleine vos, citroenvlinder en de dagpauwoog zitten met kerst normaal gesproken verscholen in een schuur of een vogelhuisje te overwinteren. Maar dit jaar begint de winter niet in december en zijn er nog dagelijks vlindermeldingen.

De Vlinderstichting krijgt regelmatig de vraag of het goed is voor de vlinders, dat ze nog zo lang door kunnen vliegen. Dat is helaas niet zo. Vlinders verbruiken energie door te vliegen. In de zomer kunnen ze deze energie aanvullen door nectar uit bloemen te drinken. Maar in december is niet erg veel nectar meer te halen, dus gaan ze uiteindelijk minder fit de winter in.' Het is dus beter voor de vlinders als de temperatuur daalt. Als het koud wordt en ze in winterslaap gaan, wordt hun hele lijf ingesteld op zo min mogelijk verlies en dan hebben ze de grootste kans om te overleven.

GroteVos Limburg winter