rozenblaadjenachtpauwoogpopulierenbladvijfvlek-sint-jansvlinder

Nachtvlinders

Herfstspanner.
Er zijn veel meer nachtvlinders dan dagvlinders. In Europa leven meer dan 10.000 soorten nachtvlinders. Uit Nederland zijn meer dan 2.000 soorten bekend, waarvan ongeveer 1.300 horen tot de zogenaamde kleine vlinders (microlepidoptera). De overige soorten worden vaak samengevat onder de term ‘macro’s’: de grote nachtvlinders.

Vrijwel alle nachtvlinders vliegen ‘s nachts, maar ruim honderd soorten zijn ook overdag actief: de overdag actieve nachtvlinders.

Vlindernet

Heeft u een vlinder of rups gezien? Raadpleeg dan ons Vlindernet voor meer informatie.

Voorlopige rode Lijst Nachtvlinders

In 2013 is het boek 'Nachtvlinders belicht' uitgekomen met daarin de voorlopige Rode Lijst Nachtvlinders. Lees meer.

Laatste wijziging: 27 maart 2013

Nacht- of dagvlinder?

Alle nachtvlinders zijn van dagvlinders te onderscheiden door de vorm van hun voelsprieten. Die van dagvlinders hebben altijd een knopje op het eind. Antennen van nachtvlinders zijn veervormig of draadvormig, maar hebben nooit een knopje.

Het leven van de nachtpauwoog

Een leuk artikel over de interessante levenswijze van de nachtpauwoog:

Radio Romantica
(uit: Grasduinen mei 1987; door Lucienne van Ek)

Rups van de gamma-uil.