Doe dit weekend mee aan de libellentelling in je tuin

woensdag 12 juni 2024

Komend weekend, 14 tot en met 16 juni, is er weer een libellentelling. Als je een vijver in de tuin hebt, met een mooie water- en oevervegetatie en zonder vissen, dan heb je vast en zeker libellen. Maar zelfs in tuinen zonder water kun je libellen tegenkomen, zij zijn op zoek naar insecten om te eten. We zijn benieuwd welke soorten in tuinen zitten en hoeveel. Tellen jullie mee?

De azuurwaterjuffer is een algemene juffer die ook veel in tuinen wordt gezien. De azuurwaterjuffer is een algemene juffer die ook veel in tuinen wordt gezien.

Hoewel libellen water nodig hebben om zich voort te planten, zijn ze op allerlei plekken te verwachten. Voor het vinden van voedsel gaan ze (soms ver) weg van het water. Sterker nog: als ze nog niet geslachtsrijp zijn, zitten ze juist niet bij het water, omdat ze dan continu worden gestalkt door op seks beluste soortgenoten. Een zonnige tuin met veel bloeiende planten heeft veel insecten en dat is waar libellen op jagen. Als je een mooie vlindertuin hebt, dan zijn er vast ook libellen. En die kan je dit weekend tellen.

Juffers en echte libellen

We onderscheiden twee groepen libellen: de juffertjes en de 'echte' libellen. Die laatste term is wat verwarrend, want ook juffertjes zijn libellen. Ze zien er wel heel anders uit. Juffertjes zijn over het algemeen klein en hebben een heel dun achterlijf. De vleugels zijn in rust over dat achterlijf gevouwen. De 'echte' libellen zijn vaak groter en hebben een relatief dik achterlijf. De vleugels staan in rust uit elkaar, aan weerszijden van het achterlijf. Van beide kun je verschillende soorten in je tuin tegenkomen.

Links: een echte libel (de paardenbijter), rechts een juffertje (de watersnuffel). Links: een echte libel (de paardenbijter), rechts een juffertje (de watersnuffel).

Hoe doe je een Libellentelling?

• Kies op 14, 15 of 16 juni een zonnig moment, want dan laten de meeste libellen zich zien.
  • Ga bij de vijver zitten of wandel door je tuin en noteer gedurende 15 minuten alle libellen die je ziet.
  • Tel deze waarnemingen niet bij elkaar op, want dan kan het zijn dat je libellen twee keer telt. Geef dus alleen het hoogste aantal door van een soort die je tegelijk hebt gezien. Voorbeeld: je ziet eerst 3 watersnuffels tegelijk. Tien minuten later zijn er weer 2 watersnuffels. Dan geef je door: 3 watersnuffels.
  • Geef de telling door via de website van Tuintelling.nl.
  • Zie je later op de dag of op een van de andere teldagen weer libellen? Dan kan je die doorgeven via een nieuwe telling. Je kunt zo vaak tellen als je wilt, als je maar steeds weer bij nul begint.
  • Geen vijver in je tuin, maar wel libellen? Als je bij water in de buurt woont, willen libellen die daar thuishoren ook je tuin wel bezoeken op zoek naar insecten om te eten. Deze libellen tellen ook mee voor de Libellentelling. Zolang ze maar in jouw tuin zitten.

Hoe herken ik libellen?

De mannetjes van de platbuik worden schitterend blauw als ze geslachtsrijp zijn. De mannetjes van de platbuik worden schitterend blauw als ze geslachtsrijp zijn.

Sommige mensen vinden libellen lastig te herkennen, maar als je weet waarop je moet letten is het best wel te doen. Daarvoor hebben we een aantal herkenningskaarten. Zo zijn die er van de blauwe juffertjes, de glazenmakers, de heidelibellen en er is een artikel over de herkenning van pantserjuffers (pdf: 282 KB).

Wil je er echt induiken? Dan kun je op de website van De Vlinderstichting online libellencursussen vinden, zowel een basiscursus voor beginners alsook cursussen voor gevorderden, waarin nog meer soorten worden besproken.

Meer informatie

Wil je meedoen met de libellentuintelling van 14 tot 16 juni 2024?

Lees hier hoe het werkt.