Komend weekend weer Landelijke Tuinvlindertelling

maandag 29 juli 2024

Op vrijdag 2 augustus begint de jaarlijkse Landelijke Tuinvlindertelling. Iedereen met een tuin of een balkon kan meedoen via Tuintelling.nl. Eén kwartier tellen is al voldoende, maar je mag zeker ook vaker tellen! Vorig jaar werd het klein koolwitje het meest gezien, maar de afgelopen weken was de dagpauwoog erg talrijk. Welke vlinder wordt dit jaar het meeste geteld?

Waarom vlinders tellen?

De atalanta staat vaak in de top drie van de Tuinvlindertelling. Waar eindigt hij dit jaar? (Bron: Kars Veling) De atalanta staat vaak in de top drie van de Tuinvlindertelling. Waar eindigt hij dit jaar? (Bron: Kars Veling)

De Vlinderstichting organiseert iedere zomer een Tuinvlindertelling. Dankzij deze jaarlijkse telling ontstaat een beter beeld van de toestand van de natuur in stad en dorp. Die informatie is belangrijk, want dagvlinders reageren snel op het milieu en op klimaatverandering. De Vlinderstichting verzamelt al jarenlang gegevens over vlinders, zodat deze nog beter beschermd kunnen worden. Uit onderzoek blijkt dat er steeds minder zijn. Daar moeten we iets aan doen! Iedereen kan zijn of haar waarnemingen van vlinders in de tuin direct doorgeven via Tuintelling.nl. Hulp nodig bij het herkennen van vlinders? Download dan de handige vlinderherkenningskaart.

Aan de gang in je tuin

Ook deze zomervakantie zijn er nog best veel mensen thuis. Een ideaal moment om de tuin nog aantrekkelijker te maken voor vlinders en te genieten van de kleurrijke bezoekers! Kies voor inheemse planten die lang bloeien en veel nectar geven. Daar profiteren niet alleen vlinders van, maar daarmee help je ook de bijen en zweefvliegen een handje.

Enkele tuinvlinders die je komend weekend in de tuin of op het balkon te zien kan krijgen (Bron: Kars Veling) Enkele tuinvlinders die je komend weekend in de tuin of op het balkon te zien kan krijgen (Bron: Kars Veling)

Ga vlinderen met kinderen

Wat is er leuker dan samen vlinders tellen? Ga met je (klein)kinderen de tuin in met de vlinderherkenningskaart en kruis de vlinders aan die je gezien hebt. Download de vlinderherkenningskaart gratis op de Vlinderstichtingsite.

Top vijf 2023
In 2023 was het klein koolwitje de meest getelde vlinder, op de voet gevolgd door de atalanta. De afgelopen dagen was de dagpauwoog veel aanwezig in onze tuinen, maar is dat ook nog zo tijdens de Tuinvlindertelling? Hieronder staat de top vijf van vorig jaar. We zijn heel benieuwd hoe het dit jaar wordt.

De top vijf van 2023

De top vijf van 2023 was:

1. klein koolwitje
  2. atalanta
  3. citroenvlinder
  4. dagpauwoog
  5. groot koolwitje

Tekst: Amber van Amsterdam, De Vlinderstichting
Foto’s: Kars Veling

Wil je je nog verder verdiepen in de dagvlinders? Kijk dan eens bij onze herkenningskaarten! Van witjes tot blauwtjes en zandoogjes, we hebben er zes!

AmberVanAmsterdam tuinen Tuintelling Tuinvlindertelling