Cris Stroe (Gemeente Rotterdam)

Cris Stroe

Cris Stroe Cris Stroe

Cris Stroe is medewerker beheer en uitvoering in Kralingen-Crooswijk in Rotterdam en al jaren enthousiast bezig met ecologisch grasbeheer, ver voordat het besef bij veel anderen in de organisatie was doorgedrongen. Cris werkt als gebiedsbeheerder én kijkt met andere beheerders in andere gebieden mee zodoende te inspireren en ondersteunen. Hij is hiermee een echte aanjager voor ecologisch grasbeheer! Hij onderzoekt mogelijkheden voor meer ecologisch beheer op diverse locaties en in overleg met bewoners, andere beheerders, landschappers en andere betrokkenen, want zoals hij zelf altijd zegt: ‘‘alleen ga je misschien sneller, samen kom je veel en veel verder’’. Cris is super enthousiast en zijn aanpak werkt aanstekelijk. Ook voor andere medewerkers werkt het inspirerend, omdat hij kansen blijft zoeken en ook durft te experimenteren, daar heb je soms best wat lef voor nodig... Ook al is er óók andere ‘feedback’ in de vorm van klachten. Cris ziet een melding eerder als een kans om het gesprek aan te gaan met een bewoner, collega of partner die een klacht indient, om zodoende dichter bij elkaar te komen, in plaats van het anders beheren ongedaan te maken. Hij durft te experimenteren en verbindt partijen met elkaar, die zo weer van elkaar leren en elkaar stimuleren in meer ecologisch beheer én inrichting. Dat gaat ook verder dan alleen het bermbeheer; hij zoekt mogelijkheden voor meer ecologisch beheer op veel verschillende manieren.

Bijenlint

Aan de Gordelweg in Rotterdam-Noord ligt een pareltje van een bijenlint, genaamd Het Bijenlint Het Hof. Het initiatief voor dit bijenlint is genomen door Karin Padmos van stichting GroenNoord en samen met Cris Stroe wordt hier hard gewerkt aan biodiversiteitsherstel. Er wordt gefaseerd gemaaid, er is ingezaaid met lokaal inheems zaad uit Rotterdam en er is een heel groot bijenhotel.

Er is hier sprake van veel verschillende belangen, want het is druk met voetgangers en fietsers, bewoners willen er hun hond uitlaten, men wil er een gevoel van overzicht en veiligheid houden én de wilde bij wil ook wat. Afgelopen jaren is er gewerkt aan het steeds verder verbeteren van het bijenlint. Hierbij zijn intensieve gesprekken met aannemers, collega’s, bewoners e.a. geweest en lopen nog steeds. De omgeving van het bijenlint wordt steeds ecologischer, zo heeft Cris ook op eigen initiatief een egelplek gecreëerd met boomstammen en takken, daar waar eerst een saai kaal plekje was. Op deze manier denkt hij super creatief mee in het realiseren van goede omstandigheden (alle V’s, van verbinding-veiligheid-voedsel-verblijfplaats) voor allerlei type flora en fauna.

Communicatie

Cris praat graag met andere beheerders, bewoners, partners en ook andere betrokkenen zoals de wijkraad of lokale groene stichtingen over bermbeheer. Hij neemt iedereen ook graag mee op pad, want buiten, ja dan zie je pas echt wat er wordt bedoeld. Op eigen initiatief licht hij ook lokale partijen en wijkkrant in, zodat het verhaal van ecologisch bermbeheer steeds wijder verspreid raakt.