Gemeente Apeldoorn

Apeldoorn is een groene gemeente die zo veel mogelijk rekening houdt met de vele dier- en plantensoorten die er voorkomen. Dat er veel verschillende soorten voorkomen, betekent dat de biodiversiteit hoog is. Dat zorgt bijvoorbeeld voor een schone lucht, een vruchtbare bodem, de bestuiving van planten en de zuivering van water.

Medewerkers van de gemeente Apeldoorn oogsten (meestal handmatig) zaden van wilde planten, bewaren die in een eigen zaaddepot en zaaien die in het volgend jaar in de bermen. Daarnaast is het  maaibeleid aangepast en is er ruimte voor water (wadi's). er is een streng boomkapbeleid met verplicht herplanten. en beken en sprekngen ijn in ere hersteld.

Het gaat om veel bermen in Apeldoorn bijv. aan de Edisonlaan en in de wijk De Maten en de wijk Zuidbroek. Daarnaast heeft de gemeente de spreng die dwars door de stad loopt weer zichtbaar gemaakt en onderhoudt ze deze beek met schoon water uit de Veluwe. Zelfs de beekprik zwemt midden in het centrum weer in de spreng. Ook op het talud langs de A50 zijn wilde planten gezaaid.

Communicatie

Hierover wordt gecommuniceerd via Stedendriehoek (Stadsblad), borden langs de ringwegen, een app, website en zichtbaar zijn in de wijken. Iedereen die maar wil, kan een bezoek brengen aan het zaaddepot en krijgt dan uitgebreide informatie en ook nog zaad mee naar huis om zelf in eigen omgeving te zaaien.

Ook in de Apeldoornse Natuuratlas is veel informatie te vinden.