Nationale Nachtvlindernacht 2024 ondanks wisselvallig weerbeeld een succes

dinsdag 9 juli 2024

Afgelopen weekend vond de twintigste editie van de Nationale Nachtvlindernacht plaats. Er waren voorafgaand aan het weekend ongeveer zestig excursies gepland. De meeste excursies konden gelukkig wel doorgaan, al gooide het weer bij sommige excursies roet in het eten. Er werden op verschillende plekken leuke nachtvlinders gezien.

Op vrijdagavond waren de meeste excursies gepland. Zo ook in Wageningen, in Arboretum Belmonte. De Vlinderstichting was hier aanwezig met verschillende lakens. Het kwam wat laat op gang, maar rond middernacht kwamen er toch verschillende leuke soorten op de lampen af.

Veel verschillende soorten

Een groepje nachtvlinderaars bij één van de lakens in Groningen (Bron: Anneke Wever). Een groepje nachtvlinderaars bij één van de lakens in Groningen (Bron: Anneke Wever).

Onder andere de geoogde w-uil, het wit spannertje, de perzikkruiduil, de zuidelijke grasuil en de geelkoplichtmot. Ook waren enkele fraaie algemene soorten zoals het groot avondrood, de wapendrager, de meldevlinder, de wortelhoutspanner en de zomervlinder aanwezig. Een mooie groep enthousiaste deelnemers heeft tijdens deze mooie (droge!) nacht kunnen genieten van ruim 120 soorten. Ook elders in het land waren excursies, sommige ook op zaterdagavond 6 juli. In Groningen, bij het Vledderbos nabij Stadskanaal, organiseerde De Vlinderstichting in samenwerking met Staatsbosbeheer een excursie. Ondanks de EK-kwartfinale waren er meerdere belangstellenden op het evenement afgekomen. Hier werden uiteindelijk ruim 140 soorten gezien. Ondanks de vrij lage temperatuur en de harde wind een prima score. Soorten als de porseleinvlinder, die met meer dan 75 exemplaren aanwezig waren, stalen de show.

Resultaten

De Vlinderstichting krijgt de komende dagen de verslagen binnen van andere excursies verspreid door het hele land. Deze zullen we deze week op onze website plaatsen. Nog niet alle data zijn binnen, maar wel kunnen we al een lijstje geven van enkele bijzonderheden en veel geziene soorten. Zo werden vooral in Limburg leuke soorten gezien zoals de groene geelvleugeluil, wit weeskind, beukentandvlinder en een bonte beer. Op enkele plekken in Drenthe werd het eikenblad gezien.

Een succes!

Verscheidene soorten werden veel gezien tijdens beide avonden: de grijze stipspanner, de vuursteenvlinder, de donkere marmeruil, de hyena, het groot avondrood, de gewone worteluil, de gewone spikkelspanner, de peper-en-zoutvlinder, de vliervlinder, de rietvink, de meldevlinder en de kleine zomervlinder. Bij de microvlinders waren de vuurmot, de gevlamde bladroller, de grootkopbladroller, de oranje eikenlichtmot, de strooiselmot en de zwartbruine vlakjesmot op veel locaties algemeen aanwezig.

Ondanks de vrij lage temperaturen en het wisselvallige weer was de twintigste Nationale Nachtvlindernacht weer een groot succes. Volgend jaar hopen we de Nationale Nachtvlindernacht op 22 en 23 augustus te organiseren. Zet deze datum dus alvast in je agenda!

Meer informatie

2024 Nachtvlinderen Nachtvlindernacht NationaleNachtvlindernacht Natuurbericht RikWever weer